Et steg nærmere din idealkropp før sommeren kommer

 

Det er utrolig mange myter der ute som er sanne og falske "Viss kvinner trener styrke så blir man seende mannlig ut", "Sixpack på 1,2,3", "Med protein legger man på seg", "flat mage av trening", "tøying er unødvendig" osv....




Selvfølgelig så kan en kvinne se ut som en muskuløs mann, men det er jo viss en trener som en mann. Men husk dette skal en enorme disiplin, masse tung løft og over flere år. Så med andre ord det er en myte. For dere damer som er skeptiske for å se for muskuløse ut, så bare unngå å trene så mye bryst og skuldrer. For å være mer spesifikk så gjerne 2-3 ganger i måneden med lett løft (for eksempel 3 gange 12 repetisjoner). Husk at når man trener rygg, biceps og triceps så trener man bryst og skuldrer som sekundær muskelgruppe.

Sixpack på 1,2,3 og flat mage på trening er litt vel drøy. Skal man ha noe igjen av magetreningen og ønsker magemuskler så ikke tren sit-ups 3 ganger 30 repetisjoner 4 ganger i uken. Da anbefaler jeg å sette av 30 min av treningsøkten 2 ganger i uken, for å virkelig kjenne det i magen og få gode resultater. Og for guds skyld ikke vær 4A å gjør de vanlige sit-ups på matten. Vær litt mer kreativ. Bruk for eksempel en ball, sett deg på ballen, og fest føttene i en ribbevegg. Eller så har vel treningsstudioet ditt en av disse maskinene. Det er flere som ikke vet eller glemmer at sixpack/flat mage så er det 30% trening og 70% det du trykker i trynet ;P



 

"Av protein så legger jeg på meg". Alt som du spiser, overskudd av protein, fett, kalorier osv kan du legge på deg. Dietten til kroppsbyggere som skal stille inneholder ikke bare grønnsaker og kjøtt, men også ris. Og gjerne et glass sjokolademelk etter trening. Hvorfor? jo for kroppen må ha en viss mengde med energy, kalorier, fett og protein for å holde oppe den høye forbrenningen og for å klare å trene styrke eller eventuelt utholdning. Men til syvende og sist så trenger musklene dine litt mer protein enn hva du klarer iløpet av en dag å få inn gjennom måltidene, spesielt viss du trener styrke. Protein er en viktig kilde i raskere resultater av de slitsomme treningene.

"Tøying er oppskrytt". Noe kanskje ikke alle har fått med seg så finnes det en forskjell på tøying rett etter trening og tøying 1 time etter trening. Jeg anbefaler virkelig å vente 1 time med å bøye og tøye. Rett og slett er det fordi musklene er for varme til å få noe virkning ut av det. Musklene er for elastiske når kroppen er varme, ofte kan man oppleve å bli litt stiv i kroppen noen timer etter tøyingen rett etter treningen, dette er fordi etter du har tøyet musklene i for eksempel lårene så trekker musklene seg mer sammen en hva de i utgangspunktet var. Det er utrolig mange ulike meninger på dette med bøying og tøying, før og etter trening, hva som passer deg er det beste :D

 

Det er ikke alltid like lett å holde styr på hvor mange repetiasjoner skal man ta og hvor ofte skal man trene de ulike muskelgruppene, hvor tungt eller hvor lett skal man løfte, hvordan skal jeg trene for å tone kroppen, bygge muskler, når man er gravid eller etter graviditet. Dette innlegget ble sånn plutselig veldig langt så jeg skal prøve å lage et par innlegg til, men litt mer spesfikke temaer.

 

2 kommentarer

Betina

08.04.2013 kl.01:56

Hei på deg! :-) Må å si at du har en utrolig bra blogg!! Blir så glad når jeg finner kvalitetsblogger som faktisk prøver å gjøre det litt spennende for leserne å følge med. Kanskje jeg skal bli fast leser? :-D Jeg pleide å blogge før, men jeg stoppet fordi jeg fikk så mange uhøflige kommentarer. Du må ikke slutte om du får det da, fordi da vinner de frekke. Men jeg har forresten noe til deg... Det er en konkurranse jeg akkurat ble med på nå som du kan vinne et år med gratis energi drikke i. Det er sykt bra for meg, fordi jeg er helt avhengig, hehe, men kanskje du har mer hell enn meg?! :-D Bli med du og da!

Janne

11.04.2013 kl.17:14

Hallo! Må først si du har en veldig vakker kvalitetsblogg. Blir glad når jeg finner gode blogger som denne fordi altfor mange bloggere tar bloggen useriøst og bare poster teite ting! Jeg skal kanskje bli fast leser her. Håper du blogger leeeenge! Jeg blogget tidligere, men sluttet fordi jeg fikke så mange teite kommentarer! Men du må ikke slutte. Du må blooge 4ever!! :D Men du. Jeg har noe til deg forresten. Det er en sånn konkurranse jeg akkurat deltok på selv. Den er kjempe bra. Du kan vinne et gave-kort på fem tusen kr til å reise hvor du vil, som er helt perfekt for meg fordi jeg er helt addicted av å reise! Haha!! Men kanskje du har mer flaks, enn meg?! Meld deg på da! :-P

Skriv en ny kommentar

Elisabeth Stokkeland

23, Stavanger

Kategorier

Arkiv

hits